2007-05-11

Fjortiser

På vei hjem fra jobb i dag, gikk jeg mot busstoppet som vanlig. Plutselig kjente jeg en merkelig duftblanding av sitrus, musk og Tommy Hillfinger. Forvirret så jeg meg rundt etter en årsak. Jeg så ingen åpenbare grunner til den direkte ubehagelige lukten, så jeg gikk videre. Jo nærmere jeg kom busstoppet, jo sterkere ble odøren. Da klikket plutselig alt på plass. På busstoppet hang fire klysete ungdommer, nydusjet etter gymmen. De små rakkerne hadde dynket seg så sinnsykt i Dobbel Dusj, hårgøgge og parfyme, at jeg kunne lukte dem mange meter unna! At de var noen små jævler som plystret på alt og alle som passerte forbi, uansett kjønn og alder, og gikk med store, hvite sneakers som var så hvite at det nesten blendet meg, samt enorme hvite tennissokker med buksene stappet nedi hjalp ikke spesielt. Ukens mest provoserende ikke-hendelse. Pull up your pants!

Jeg har alltid irritert meg over fjortiser og førtiser, men etter hvert som jeg blir eldre selv, merker jeg en viss forskyvning. Fjortiser er nå bare sjarmerende dumme, det er de helvetes 16-17åringene som ødelegger dagen min. Og førtisene, spesielt de kvinnelige, med sin gigantomane arroganse og grensesprengende frekkhet og selvopptatthet, de har nå blitt femtiser... Førtiåringer? Det er jo snart meg selv! Tipper denne utviklingen bare vil fortsette, og at jeg som pensjonist vil ha store problemer med å tåle familiefedre under tredve og eldre pensjonister med rullator.

Kom forresten på et par nye, gode grunner for å blogge.
  1. Det kan være digg å ha for ettertiden. Leste på en Ubuntu-blogg om en fyr som ble rørt av sin egen naivitet i sine tidligste poster. Og siden jeg ikke er noen kløpper på hverken dagbok eller generell hukommelse, virker dette som en grei ting.
  2. Greit for de jeg ikke ser eller snakker med så ofte. Slik kan dere alle få deres Kjetil-fix, bare ved et par museklikk.
  3. Trude blir oppgitt, noe som alltid er morsomt.

4 kommentarer:

  1. Jeg ser med bekymring på at du bruker meg som en del av begrunnelsen for at du skal skrive blog eller blogg hva det når enn heter, Mr. Rettskriving. I tillegg noterer jeg meg at du fritt kommenterer, og ikke minst harselerer med mitt valg av skrivemåte - ja, nettopp - bruken av tankestrek.

    Du påpeker at jeg sukker av alle dine nørde-data/internettprosjekter, men impliserer selvsagt at jeg ikke gjør det like elegant, eller kanskje mer spesifikt; langt fra så virkningsfullt som Tom.

    Hvis du har tenkt å gjøre dette til et fora der du skal spy ut alt det tullete, tradisjonalistisk fundamenterte, kjønnsstereotypiske vissvasset som du bare måtte komme på, reiser jeg mitt sverd!

    En garde!

    Trude

    SvarSlett
  2. Pah. Du og Tom reagerer veldig kjønnsspesifikt. Du ruller med øynene, sukker og okker deg over hva jeg bruker tiden min på. Tom ler og kaller meg en nerdedust.

    Elegant er det ikke av noen av dere. Og jeg beskriver bare virkeligheten (min), jeg har ingen kjønnsfascistisk agenda. At dere oppfører dere i henhold til stereotypiene er deres problem, ikke mitt...

    SvarSlett
  3. Du høres unektelig ut som en statlig, gjerne russisk eller østeuropeisk ihvertfall, styrt institusjon. Eller kanskje en hel stat i seg selv i hele sin uinngjennomtrengelige prakt - innhyllet i selvopphøyelse, propaganda og militærmakt. Uten evne til selvinnsikt eller innrømmelser. Det er dine feilpersepsjoner. Jeg har rett. Ferdig med det. Du kan sparke og hyle så mye du vil, men jeg vil aldri bry meg om menneskeheten uansett.

    Kanskje litt strengt, men det ligger jo en "vennskapelig" varme bak.

    SvarSlett