2007-09-15

Rottent eple

Jeg har en Ipod Nano, og stortrives med den. Den er passe stor og har grei batterikapasitet. Riktignok har jeg installert et nytt operativsystem på den som heter Rockbox, slik at jeg kan spille av ogg-filer, få bedre oversikt over musikken, flere spill og andre mer eller mindre nyttige funksjoner. Men selve dingsen er ganske OK.

Det jeg ikke liker er iTunes. Jeg synes det er et skikkelig drittprogram som reagerer treigt, er svært lite intuitivt, og jeg HATER at man må installere Quicktime samtidig (ok man ikke, men det er pes å få det til). Derfor har jeg sjelden brukt iTunes, selv før jeg begynte å bruke linux (som iTunes ikke støtter) eller installerte Rockbox. Det har ikke vært noe problem, det finnes et utall programmer som fungerer like bra, og kanskje bedre med iPod enn iTunes.

Men nå lanseres det nye iPoder, hvor Apple med vilje har gjort det vanskelig å bruke annen programvare inn iTunes med dem. Les mer om hvordan her. Jeg regner med at lure mennesker finner en måte å komme rundt dette ganske snart, men jeg synes den prinsipielle beslutningen Apple tar er helt uholdbar. Dette handler ikke om å forhindre piratkopiering av musikk eller annet FUD, men om å låse brukere til iTunes for igjen tjene mer penger på iTunes Music Store. Og samtidig stenge ute et par millioner potensielle kunder som foretrekker linux.

Apple var lenge et mytisk selskap kjent for kvalitet og god kontakt med brukerne. Når har de et stort markedsmessig overtak inne mp3-salg og mp3-spillere, og de misbruker den posisjonen like mye som alle andre store firma i samme situasjon. Jeg ser at en del av Apples produkter er svært gode, og skjønner at feks Tom har skaffet seg en Mac. Men for min del er det slutt. Apple har gått i denne retningen ganske lenge, men jeg hadde alltid et håp om at de skulle være annerledes. Dessverre er de nå i samme bås som blant annet Microsoft, nemlig bedrifter jeg gjør alt jeg kan for å ikke støtte.


Sorry for det dårlige ordspillet i overskriften, forresten, bare vær glad jeg ikke trakk eplet i Edens hage inn i dette...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar