2008-01-26

Guglullet kom hem...

Jeps, da var vi på plass i godBergen. Har egentlig gått veldig bra, bodde først hos vanligmor, så hos snobbekompis, og er nå installert i nykåk på godGyldenpris. Litt ekstratomt foreløpig, men det blir det godordnings på etter hvert.

Nyjobben er skikkelig bra, tror jeg kommer til å stortrives. Trude er også fornøyd med nyopplegget sitt så langt.

Så vet dere det.

PS: alle som vil får overnatte hvis de gir beskjed minst to nytimer på forhånd!


Bilde hentet fra godFlickrbrukeren oddbjørn, verdt å se i storformat og det er i tillegg CC-lisensert

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jeg må le. Det er nemlig ganske festlig å observere at du har latt deg påvirke av mange år i Trøndelag. "Nyjobben" er et eksempel på denne fæle tendens trøndere har til å sammenføye adjektiv og substantiv som ingenlunde (flott ord?) hører sammen. Dette gjelder spesielt for adjektivene ny og gammel (Nygata er til og med (utrolig nok) et gatenavn i Trondheim). Et annet eksempel er "gulkort" (gult kort).

    Nå skal det sies at det også andre steder i landet er tendenser til slik aktivitet (Nytorget i Stavanger f.eks.), men "nyjobben" har nok ingenting i din munn å gjøre.

    Men ikke fortvil. Dette skal vi rydde opp i etter noen bayere på Fotikken.

    SvarSlett
  2. Sier Åge-elskeren og femtekollonisten som ved flere anledninger har sagt "Åh, jeg er bare SÅ utrolig glad i Trøndelag, altså!"

    SvarSlett
  3. Hei, hei!! Noen sleivete kommentarer kan vi la passere her, men regelrett løgn må vi da holde oss for gode til?

    Det må jo også påpekes at jeg er bosatt i Bergen og knapt kan erindre å ha satt min fot i Trøndelag.

    SvarSlett
  4. Den som er med på leken, må tåle å smake skillingsbollen. Dessuten er "nyjobben" like så brunt og bergensk som Skuteviken. Og hvis det er snakk om språklig forringing er det nordlendingen som er årsaken, ikke noen enfoldige trøndere...

    SvarSlett
  5. Skuteviken er greit, fordi det er et permanent navn. Skute er heller ikke et adjektiv. En jobb er bare ny en liten stund. "Nyjobben" er trøndersk. Liten tvil om det.

    Sier du "gulkort" også?

    SvarSlett
  6. Okei, du er en veltalende herremann, men har du harde fakta? Dine kunnskaper om den trønderske målform er overraskende gode for en person som knapt kan erindre bartens kjerneområde. Kan du bygge opp noe av dette med konkrete tall, leksikalske referanser eller andre troverdige ressurser? Eller drar du alt ut av din egen ræv?

    Nei, jeg sier ikke gulkort, jeg sier "E du helt mongo, dommar!? De der va ikkje nåkke føkkings kort!"

    SvarSlett
  7. "Kan du bygge opp noe av dette med konkrete tall, leksikalske referanser eller andre troverdige ressurser?"

    Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg vil nødig bryte med bloggens skjødesløse stil...

    SvarSlett
  8. Du vrir deg unna alle krav til etterettelighet. Ingenting nytt der.

    Har oppdatert innlegget litt til ære for deg.

    Velbekomme!

    SvarSlett